Bad Ischl

16 maart 2016 - Bad Ischl, Oostenrijk

Alweer de vijfde dag in Bad Mitterndorf en vanmorgen werden we wakker in een witte wereld. Het heeft de afgelopen nacht behoorlijk gesneeuwd en toch beloofd het een zonnige dag te gaan worden. Na een heerlijk ontbijt gaan we vandaag naar Bad Ischl. Deze plaats is o.a. bekend om de romantische films van keizerin "Sissi". In augustus 1853 verloofd de toekomstige keizer Franz Joseph zich met een 15 jarig meisje Elisabeth in deze plaats. De ouders van Franz Joseph schenken uit dankbaarheid de keizerlijke villa in deze plaats aan het jonge stel. Nadat het stel getrouwd is kan Elisabeth niet omgaan met de regels van het Oostenrijkse Hof en zij wordt depressief. Zij gaat veel reizen en gaat van Griekenland naar Afrika. Uiteindelijk komt zij tragisch aan haar einde, zij wordt vermoord door een Italiaanse anarchist in Genève in 1898. De keizer zegt tot zijn dood altijd zielsveel van "Sissi" te hebben gehouden. De film "Sissi" is dus een romantische afspiegeling van de werkelijkheid.
Nadat we het keizerlijk paleis hebben bezocht in het park en een bezoek aan de stad besluiten we om door te gaan voor een lunch aan de Wolfsgangsee. In St. Wolfsgang vinden we een mooie plaats aan het meer om een broodje kaas en ham en een eitje te eten.
Het schijnt dat de zus van Wolfgang Amadeus Mozart heeft gewoond in deze plaats en dat de beroemde componist hier regelmatig op bezoek is geweest.
Na de lunch gaan we weer terug naar ons mooi appartement " Bergheimat" om te gaan zonnebaden op ons balkon, maar helaas het waait behoorlijk. Met een deken is het toch nog heerlijk in de zon .Het lijkt wel een sanatorium.
Als de zon ondergaat gaat de kok weer in de keuken en komt er weer een lekker gerecht op de tafel. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat we gisteravond heerlijk hebben genoten van de leberkase en gekookt door Marja, dankzij de crucial conversatiions.
Morgen is het alweer de laatste dag en bezoeken we nog een keer de Tauplitzalm, maar daarover morgen weer een nieuw bericht.