18 en 19 mei, op weg naar de kust

19 mei 2014 - Royan, Frankrijk

18 mei Saintes

Het wordt vandaag een prachtige dag en de temperatuur gaat stijgen naar zomerse waarden. We hebben besloten om vandaag naar Saintes te fietsen en dat ligt maar op zo'n 35 kilometer en daarom hebben we ook niet heel veel haast.
Het is zondag, dus moeten we onze boodschappen voor twaalf uur hebben gehaald en we willen nog het stadje St.Jean D'Angly even gaan bekijken.
Het is een inderdaad een stadje met een rijke historie. We fietsen nog even naar de Abbaye, maar het is zondag dus is er een viering in de kerk.
Eigenlijk hadden we wel even een uurtje kunnen blijven, maar we verstaan niet alles wat er gezegd wordt, want het is geen Latijnse viering.
We fietsen de stad uit richting Taillebourg. Hier staan nog wat resten van een kasteel met een stadsomwalling. Het kasteel is vroeger nog eens belegerd geweest door Richard Leeuwenhart.
We komen in het in het gebied van de rivier de Charente en dat geeft weer veel herinneringen aan vroeger.Voordat we onze kinderen kregen hebben wij hier ook al in de buurt gefietst. Allerlei plaatsen, zoals Cognac en Jarnac komen weer terug in ons verhaal van toen. Na Taillebourg is het nog maar een klein eindje naar de mooie stad Saintes.
De camping is snel gevonden en na alles te hebben geïnstalleerd gaan we de stad bezoeken. Saintes ligt aan de rivier de Charente en heeft een rijke Romeinse historie. Het Romeinse amphitheater staat hier al sinds 50 jaar na Chr.
De Arc Germanicus staat nog trots langs de oever van de Charente, terwijl de kathedraal van St.Pierre vanaf hier goed is te zien.
De Romaanse pelgrimskerk St.Eutrope behoorde bij een benedictijner abdij uit de 11e eeuw. Saintes is een fantastisch mooie stad en wij vinden het een van de mooiste steden, welke wij tot nu toe hebben mogen bewonderen.
Na het bezoek aan Saintes gaan we heerlijk genieten van de zon. Morgen fietsen we verder naar de kust, naar het stadje Royan.

19 mei Royan

De dag begint een beetje bewolkt, maar al snel zien we de zon weer terug. Om ons heen wordt iedereen wakker en iedereen begint weer met zijn eigen beslommeringen. De een gaat met de caravan naar Spanje en de ander gaat te voet naar Santiago de Compostella, terwijl wij per fiets voor hetzelfde doel gaan.
Jacques was al vroeg wakker, maar vertrekt bijna op hetzelfde moment als wij. In Saintes kopen wij bij een bakker een versgebakken baguette en pain aux chocolat.
Al vrij snel komen wij in het plaatsje Varzay een wegopbreking tegen. Als fietser denk je dat er wel langs kunt, maar wij waren al diverse keren gewaarschuwd.
Bij de kerk in Varzay kunnen wij uiteindelijk niet meer verder en op dat moment komen wij ook Jacques weer tegen. Hij heeft hetzelfde probleem. We nodigen hem uit voor een kop koffie en wij gebruiken hier ons ontbijt.
Vanaf hier fietst Jacques met ons mee richting Royan, ons volgende stopplaats.
We fietsen verder via Thezac en onderweg fietsen we door de wijnvelden van de Cognac Pineau streek.
Het is nog maar vroeg in de middag dat we in Royan aankomen. Jacques is een beetje moe en wil in een hotelletje een paar dagen gaan uitrusten, terwijl wij een camping gaan zoeken. We nemen bij de VVV afscheid van elkaar en komen elkaar nog wel weer eens tegen. Uiteindelijk vinden we een leuke camping dicht aan zee.
De tent hier weer opgezet en een bezoek gebracht aan de zee. Marja loopt nog even met de blote voeten in de zee, kortom het is genieten.
Morgen blijven wij hier een dagje extra en dus vinden wij het goed om nu even boodschappen te doen in de supermarkt en dan terug naar de camping om daar een lekker biertje en wijntje te gaan drinken.
We hebben het wel verdiend,want we zitten al aan de Atlantische Oceaan. Een heerlijk gevoel.

1. Astrid:
    20 mei 2014
    Wat heerlijk, hè zo met je voeten in de Atlantische oceaan? En wat een mooie foto's van Saintes. Jammer dat de mis in de kathedraal niet in het Latijns was anders had je je talenknobbel nog kunnen gebruiken, Marja! Geniet van jullie vrije dag in Royan, wij genieten van jullie verhalen, groetjes
  2. Hetty:
    20 mei 2014
    wij dachten dat Marja die mis in het Frans met het grootste gemak zou vertalen gezien haar talent voor "buitenlandse"spraken.Wij hebben zo een werkoverleg en bidden dat deze niet al te lang duurt want ook hier schijnt de zon!Groeten Irma Manon en Hetty
  3. Hans Vlaskamp:
    Hallo Bert, hallo Marja,
    eergisteren belde Marja uit Hengelo op en vertelde mij dat jullie op de fiets onderweg zijn naar Santiago. Ik heb ondertussen een paar berichtjes gelezen en een aantal foto's bekeken. Dan komen hier en daar herinneringen boven, omdat ik ook twee keer op de fiets in Santiago was. Door Frankrijk ben ik een andere route gereden, omdat de pelgrims uit het duitse rijnland meestal over Vezelay trokken. Ik wens jullie heel veel succes, fantastische ervaringen en heel veel interessante mensen op jullie weg.

Ultreia!

Hans

Hans
  4. Lieke:
    20 mei 2014
    Jullie leuke en mooie verhalen nemen ons mee op jullie reis naar Santiago, fantastisch! Goed gevoel dat jullie bij de kust zijn, stukje dichter bij het weer zien met jullie kinderen en kleinkinderen en uiteraard weer een stukje dichterbij Santiago!
  5. Frits en Betsy:
    Hallo Bert en Marja,

Wij zijn sinds enkele dagen weer terug in de Vloedbeldlaan.
    Met veel plezier en bewondering hebben wij jullie reisverhalen gelezen. Wat zien jullie ontzettend veel. Hier gaat alles prima. Jullie huis is weer geschilderd, de vissen zwemmen vrolijk rond en de kornoelje bloeit dit keer bijzonder mooi.
    Heel veel plezier op jullie verdere tocht en we zien uit naar
    jullie reisverhalen.
    Lieve groeten |Frits en Betsy