Een Geluksdag

16 mei 2014 - Lezay, Frankrijk

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan want we willen gebruik maken van de noordenwind, welke ons vooruit moet blazen tot voorbij Poitiers.
De dag begint weer heerlijk zonnig. Alles weer snel ingepakt en weer op weg. Een bakker is niet snel gevonden voor ons ontbijt.
Na twintig kilometer en twee klimmetjes van 8 en 10 % vinden we in een klein plaatsje een boulangerie. Een verrassing wacht ons bij deze bakker, want het is Fête du Pain of te wel de dag van het brood. Elke klant krijgt een klein kadootje op deze dag. Een gelukshartje en dat hebben we nog wel nodig deze dag.
We fietsen door een heel mooi gebied, afwisselend is het een landschap met graanvelden, maar ook komen we veel kasteeltjes of grote landhuizen tegen. Je merkt wel dat je steeds meer richting het zuiden fietst. De huizen krijgen al een steeds meer een zuidelijk kleurtje.
Kort voor Poitiers zien we aan onze rechterkant Futuroscope liggen.
Futuroscope is een attractiepark van visuele technologie gericht op een mogelijke toekomst. Wij zijn hier niet geweest, want we willen vandaag kilometers maken , maar ook de toegangsprijs ad € 37 per persoon is ons een beetje te duur.
In Poitiers halen we een stempel bij de plaatselijke kathedraal met de naam Notre Dame.
Daarna toch maar weer doorgefietst, ondanks dat er nog veel te zien is. We bewaren dit voor een volgende keer.
Na Poitiers is het op sommige momenten weer behoorlijk klimmen, maar het gaat steeds beter met ons. De Holterberg is voor ons geen enkel probleem, maar de Alpe d' Huez is toch nog iets zwaarder.
Uiteindelijk komen we aan in leuk plaatsje Lezay. Tot onze verrassing komen we Wim en Ans weer tegen. Zij hebben een overnachting hier in de buurt geboekt, maar wij willen naar de camping.
Tot onze grote schrik is de camping gesloten en gaan wij naar de Mairie voor hulp. Hier kunnen ze ons alleen mededelen dat ook de volgende camping ( twaalf kilometer verder) ook gesloten is en wij hebben al bijna honderd kilometer gefietst.
Een andere optie is een Chambres d' Hotes en daar maken wij gretig gebruik van.
Vanavond hebben we heerlijk gegeten in het plaatselijke restaurant. Wij zaten nog maar net aan tafel of Wim en Ans en familie van hun kwamen hier ook eten en zodoende gezamenlijk gegeten. Het was een heel gezellige avond.

1. Wilma:
    16 mei 2014
    Mooie foto's . Maar kan ook niet anders hè Bert?
  2. Marja en Bert:
    16 mei 2014
    Hoi Wilma,
    Natuurlijk ben je niet anders gewend. Wij vinden het leuk dat je geniet van onze verhalen en onze foto's
  3. Theo en Marja:
    17 mei 2014
    Wij volgen jullie elke dag met jullie verhalen.
    Knap werk hoor!!
    Heel veel succes op je verdere reis!
  4. Ellen Seinen.:
    17 mei 2014
    Leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Heel veel succes verder en geniet van de prachtige omgeving.
  5. Marja en Bert:
    17 mei 2014
    Het is toch geweldig dat steeds meer mensen ons weten te vinden. Dank jullie wel voor alle mooie reacties.