4 en 5 mei

5 mei 2014 - Seraucourt-le-Grand, Frankrijk

4mei

Vandaag hebben we een koude nacht gehad in onze riante tent, maar toch hebben we nog kunnen slapen tot acht uur. Ons tentje was snel ingepakt en konden we vertrekken richting Honnecourt sur Escaut, deze plaats ligt dicht bij de monding van de Schelde. De Franse naam voor de Schelde is dan ook L'Escaut.
Onderweg gaat de weg door een glooiend landschap, met af en toe toch even behoorlijk op de pedalen. In een klein plaatsje Abscon hebben we onze boodschappen ingeslagen voor deze dag. Het wijntje voor de komende avond kopen we hier, samen met een fles water. Het water gaat in de bidons en de wijn gaat in de plastic fles. Geweldig idee van Marja.
Na Abscon komen we Jaap tegen uit Maassluis. Hij fietst ook naar Santiago en is nog maar twee dagen onderweg. Hij fietst met ons mee naar Cambrai. Hier hebben we een stempel gehaald voor ons paspoort in de Eglise de Notre Dame. Jaap besluit om verder te fietsen, want hij is veel sneller. Toch komen we hem weer tegen op de camping in Honnecourt sur Escaut. De camping blijkt nog niet te zijn geopend, maar wij kunnen er wel kamperen. We moeten wel genoegen nemen met een koude douche, want dat is nog niet allemaal aangesloten. De campingbaas wilde een prijs van € 16,50, maar daar neemt met name Marja geen genoegen mee. Uiteindelijk wordt de overnachting bepaald op € 12. Het is inmiddels wel heel wat warmer geworden dan gisteren, dus laten we maar hopen dat ook de komende nacht een iets aangenamer temperatuur gaat worden dan de afgelopen nacht. We hebben een gezellige avond met Jaap gehad.

5 Mei

De afgelopen nacht was zeker niet warmer maar nog eerder kouder. Enkele graden vorst maakten alles nog kouder. De dag begon echter zonnig en we besloten om vandaag een dagje minder kilometers te fietsen. Jaap is inmiddels al vertrokken, want hij wilde enkele kilometers meer gaan maken dan ons. We gaan via een grote stad St. Quentin fietsen naar een klein plaatsje maar met een supercamping. Onderweg brengen we nog even een bezoek aan de bron van de Schelde. De gemeente Antwerpen heeft hier een klein monumentje neergezet, want de Belgen profiteren toch het meest van deze rivier, welke heel belangrijk is voor de Belgische economie. De weg voert door een behoorlijk heuvelachtig gebied met heel veel koolzaadvelden.
In St.Quentin proberen we een stempel te halen bij de grote basiliek van deze plaats, er is echter niemand aanwezig die ons kan helpen, dus helaas voor deze dag geen stempel in ons paspoort. Vandaag is het bevrijdingsdag, dus laten wij ons verrassen met een heerlijke croque monsieur, met daarbij wel de vermelding dat we vanmorgen geen ontbijt hebben gehad. Twee stukken mars hebben we tot nu toe gegeten. Alle boulangeries zijn op maandag gesloten.
We hebben hierna nog wel even de laatste boodschappen voor vanavond en morgen gehaald.
Hierna op weg naar onze overnachtingsplek in Sereaucourt le Grand. Het blijkt een geweldige camping te zijn met een heerlijke douche. Volgens Marja komen we van de hel in de hemel ten opzichte van gisteren.
Uiteraard komen we hier dezelfde enthousiastelingen tegen die ook op de fiets zijn naar ons einddoel, een Duits echtpaar en twee Nederlandse mannen.
Het is altijd leuk hoe deze mensen hun tocht tot nu toe ervaren.

1. Jacqueline:
    5 mei 2014
    Hoi! Wij hebben net weer met zijn allen jullie reisverslag gelezen. Femke vind vooral de foto's erg leuk! Leuk dat jullie zoveel mensen tegenkomen met dezelfde eindbestemming, erg gezellig!
    We wachten vol spanning weer op het volgende verslag, liefs van ons allemaal
  2. Ben vlaskamp:
    5 mei 2014
    Maurice maaide mij het gras voor de voeten weg. Wilde ik ook net zeggen. Leuk om ervaringen uit te wisselen met mensen die ook onderweg zijn naar Santiago. Dus het begint nu al heuvelachtig te worden? Goede fietstocht verder, Tot het volgende verslag. Groetjes van ons allemaal uit Albergen.
  3. Wilma:
    5 mei 2014
    Gezellig om jullie te volgen. Kijk uit naar het volgende verslag. Groetjes