6 en 7 mei

7 mei 2014 - Mouy, Frankrijk

6 mei Overnachten in een pelgrimhuis

Jammer, maar vandaag moeten we alweer vertrekken van onze supercamping. Het is vandaag qua weer een heel andere dag. De dag begint niet droog en het zou ook niet de hele dag droog blijven. Rond tienen is alles ingepakt en de bewolking is gaan breken, zelfs de zon begint weer te schijnen. De route gaat via Noyon naar Compiegne. Het is een dag met de wind vol op de kop en geen enkele beschutting. Onderweg fietsen we langs een mooie Cisterciënzer abdij uit het jaar 1129. Het is nu voor een groot gedeelte een ruïne, want zowel in de eerste als tweede Wereldoorlog  heeft deze abdij heel veel schade opgelopen. Er is ook een mogelijkheid om hier te kamperen, maar toch maar niet gedaan. Op het laatst van de route begint het opnieuw te regenen en het zal blijken dat dit nog wel even gaat duren. Er is in Compiegne geen camping, maar wel een pelgrimhuis.
Natuurlijk gaan we als echte pelgrims naar dit huis. Inmiddels zijn er ook al twee andere pelgrims aanwezig, welke wij al eerder zijn tegengekomen, Wim en Ans uit Nijkerk. 's Avonds komt er een aardig Frans vrouwtje om ons in te schrijven voor deze nacht en het geld te incasseren. € 10 per persoon en een mooi droog onderkomen. Mevrouw zorgt er ook nog voor dat onze gewassen kleding in een droger wordt gedroogd. Een geweldige service.
Hierna nog even snel boodschappen gedaan voor deze avond.
De weersvoorspelling voor morgen dreigt niet veel beter te zijn, dus we zien wel waar wij morgen gaan overnachten. De avond verloopt heel gezellig. Bert was de enige katholiek onder deze pelgrims.

7 mei, fietsen tussen de buien

De afgelopen nacht heerlijk geslapen. Ans heeft de ontbijttafel al klaar staan en samen gaan we natuurlijk ontbijten, na eerst nog even bij de bakker een stokbroodje te hebben gehaald.
We nemen afscheid van Wim en Ans en fietsen Compiegne uit. Dit ging niet helemaal volgens boekje van Clemens Sweerman, maar we hebben nog navigatie.
Onderweg begint het te druppelen, maar het duurde niet lang of het kwam met bakken naar beneden. Gelukkig kunnen we schuilen onder een afdak bij een boerderij. De weg voor de boerderij werd al snel een rivier, toch kunnen we hier droog ons bakje koffie drinken.
Na de hoosbui weer verder naar een mooi plaatsje Clermont. Bij de plaatselijke VVV (syndicat d' inditiative) gaan we vragen naar een overnachtingsplek. Gelukkig is er nog een Chambres d'Hotes in Muey beschikbaar voor ons. Natuurlijk meteen geboekt, maar we kunnen pas om vijf uur hier terecht.
Via een mooie route vinden we nog een een mooie plek om onze tent te drogen en zelf te genieten van een lekker kopje soep in de zon.
Hierna op weg naar het plaatsje Muey en onze kamer ligt naast het Hotel de Ville, midden in het centrum.
Een romantische plek om heerlijk uit te rusten. Elke dag is nog steeds een feestje en we fietsen steeds verder naar ons einddoel.
Morgen moeten we weer fit zijn, want de heuvels worden steeds hoger.

1. Lieke:
    7 mei 2014
    Ondanks de regen zijn jullie alweer mooi opgeschoten, onder de rook van Parijs! Wat zullen jullie vannacht heerlijk slapen en morgenvroeg weer fris en fruitig de tocht vervolgen.
  2. Ben vlaskamp:
    7 mei 2014
    Al bijna twee weken onderweg. Parijs is in zicht. Lig je nog op schema? Het weer is hier ook minder geworden. Veel buien. Slaap lekker vannacht en morgen weer dichter bij Santiago. Groetjes uit Albergen.
  3. Rene en annemiek M:
    Ha Bert en Marja,

Leuke verhalen. Zorg wel dat je niet te veel gescheiden gaat slapen. Je moet elkaar wel warm houden voor zo'n zware tocht.
    Wij volgen jullie op de voet.

groetjes Rene en Annemiek.
  4. Joke hoekman:
    7 mei 2014
    Wat geniet ik van jullie verhalen. Fiets maar langzaam des te langer kan ik met jullie meeleven.xxxx
  5. Marja en Bert:
    7 mei 2014
    Allemaal geweldige reacties, het geeft ons weer moed om lekker verder te fietsen naar einddoel.
  6. Wim en corrie:
    9 mei 2014
    prachtige verhalen, behalve de regen dan.