22 en 23 mei

23 mei 2014 - Andernos-les-Bains, Frankrijk

22 mei de eerste lekke band

Vandaag worden we wakker met een strak blauwe zon op onze tent. We staan vroeg op, want we hebben er weer zin om een stuk te fietsen.
Alles is weer snel ingepakt en bij de buurman de bakker even een paar broodjes gekocht en toen op weg.
Om half tien gaan we met de veerpont van Royan naar de Pointe de Grave. De overtocht duurt nog geen dertig minuten.
Vanaf hier gaat het met een mooi fietspad richting Soulac sur Mer, maar ongeveer vier kilometer voor deze plaats slaat het noodlot toe. Marja krijgt een lekke band en dan gaat alles mis. Het ventiel van de lekke binnenband breekt af .
Kortom het wordt lopen naar Soulac om daar bij een fietsenmaker alles te laten repareren.
Een vriendelijke jongen helpt ons op een geweldige wijze. De band is verwisseld en een nieuwe reservebinnenband is gekocht en dat allemaal voor € 19. Dit krijg je niet voor elkaar bij Smit fietsen in Almelo. Dit alles heeft ons zeker 2 uur tijd gekost.
Hierna is alles nog niet voorbij, want het weer slaat compleet om. In de morgen volle zon, maar na de middag komen er buien en de zuiden wind wordt steeds feller. Langs het strand worden we kompleet gezandstraald, de snelheid neemt af naar nog geen 6 km/per uur. Het volgende stuk wat we moeten fietsen voordat we weer een overnachtingsmogelijkheid krijgen is zeker 20 km.
We besluiten om in Montalivet les Bains niet verder te fietsen en ons te laten verwennen in een hotelletje, pal aan zee. We hebben eigenlijk nog maar 40 kilometer gefietst, maar het lijken er wel 100.
We zitten wel in een knus klein badplaatsje en bij de plaatselijke Spar winkel kopen we een flesje wijn voor de avond.
Het valt ons op dat tegen de avond heel veel mensen even met hun auto een rondje maken op de rotonde voor ons hotel om daar even een blik te werpen op de zee. Daarna gaat iedereen weer naar huis.
's Avonds hebben we heerlijk gegeten in ons het restaurant van ons hotel en na nog een glaasje wijn heerlijk naar bed, want we willen morgen weer fit zijn voor de volgende fietstocht.
Het schijnt morgenvroeg te gaan regenen, maar er is geen keus, want overmorgen moeten wij ons melden bij onze kinderen.

23 mei, na regen komt zonneschijn

Vandaag is het vier weken geleden dat we zijn vertrokken uit Almelo en inmiddels zitten we in een klein plaatsje Montalivet les Bains.
Vandaag moeten we echt veel kilometers gaan maken om nog op tijd bij onze kinderen te komen die het komend weekend afreizen naar Biscarrosse .
Het lijkt een slechte dag te gaan worden en op het moment dat we bij de bakker weer de gebruikelijke pain aux chocolat gaan kopen begint het te regenen en het houdt voorlopig ook nog niet op.
Tot aan Hourtin Plage fietsen we constant in de regen, maar onze beenstukken en schoenbeschermers doen goede zaken. Op een bepaald moment ga je zelfs wennen aan de regen.
De koffie drinken we tijdens een regenbui in Lacanau-Ocean en daarna gaat de route verder naar Le Porge. In eerste instantie hadden we hier willen overnachten, maar we besluiten nu toch maar om door te fietsen, want het is nog maar twaalf uur in de middag. De verwachte zuid-westenwind is gelukkig niet zo sterk.
Uiteindelijk komen we, na bijna 100 kilometer fietsen, in Andernos les Bains om daar een hotelletje te zoeken, want de buien blijven maar steeds komen. Bij de VVV informeren we naar deze verblijfplaats en een vriendelijk meisje verteld ons dat zij familie heeft in Rotterdam. Ze kan zelfs een paar woorden Nederlands. Hier scoren we ook nog even onze dagelijkse stempel voor ons paspoort.
We verblijven deze nacht in hotel L'Etoile, dicht bij het meer van Arcachon.
Na een heerlijke douche gaan we deze plaats eens even bekijken en het blijkt een heel leuk plaatsje te zijn. Heerlijk over de boulevard gefietst en zowaar ook nog even een kapelletje bezocht.
We krijgen een beetje een indruk in welke omgeving we de komende dagen verblijven, want morgen is het nog een klein afstandje tot aan Biscarrosse en daar blijven we dan vier dagen bij onze kinderen.
Hopelijk gaat het weer een beetje opknappen, zodat hun dan ook hier heerlijk kunnen genieten.

1. Ria:
    Hai Bert en Marja,
    Gelukkig alleen maar een lekke band, beter dan je enkel breken!
    Nog even fietsen en dan ben je al bij de (klein)kinderen. Geniet ervan! Groetjes van ons allemaal en al een hele grote poot van Joe.
  2. Jacqueline:
    23 mei 2014
    Oh oh de weersverwachtingen blijven wisselen, maar de laatste verwachtingen waren al weer beter dan vanochtend :-). Succes met het laatste stukje fietsen naar biscarosse en veel plezier morgenmiddag met Rene, Baiba en Esmee. Tot zondag met hopelijk veel zon!!
  3. Ben vlaskamp:
    23 mei 2014
    Vanuit Albergen een paar fijne dagen gewenst met de kinderen en kleinkinderen. Hopelijk met mooi zonnig weer.
  4. Edwin en Marion:
    24 mei 2014
    Heel veel plezier de aankomende dagen met de kinderen en kleinkinderen en met wat zon moet dat lukken !!! ☀️ Groetjes uit het regenachtige almelo
  5. Jopy ten Cate:
    24 mei 2014
    Vanmorgen bij Jacqueline, Maurice, Lisanne en de (bijna) jarige Femke geweest. Femke heeft heel veel zin in de vakantie. Wou eigenlijk ook al mee met mij en Joy 'op vakantie'. Ik hoop dat jullie samen een hele gezellige tijd gaan hebben en dat het weer toch maar als vanouds mag worden. Joy heeft nu al vakantie en zal iedereen toch ook wel missen.
    Groetjes Jopy
  6. Wim en corrie:
    25 mei 2014
    Hoi Marja en Bert,
    Moest en keer gebeuren die lekke band. Dit was natuurlijk wel dubbel pech met ook nog een snoeiharde wind.
    Hopelijk is het weer nu beter. Hier hadden we en mooie dag, we hebben een rondje Tubbergen gefietst, toch ook een 50 km op de teller.
    We wensen jullie fijne dagen met kinderen en kleinkinderen en een goede voortzetting van jullie bijzondere fietstocht.
    Groetjes, Wim en Corrie
  7. Gerard en Evelien:
    25 mei 2014
    Hoi Bert en Marja,
    Hierbij een groet uit Raalte. Volgens ons gaan jullie toch als een speer. In vier weken tijd al zover zijn, petje af!
    Vol bewondering lezen we jullie verhalen.
    Groeten van ons en veel plezier straks met de kinderen en kleinkinderen.
  8. Janny meijerink:
    Hallo Bert en Marja,
    Geweldig wat jullie doen, ondanksdat het weer even niet mee zit. Maar er staan kinderenop jullie te wachten, dus dat is een moooi vooruitzicht. Ik blijf jullie volgen.
  9. Frits en Betsy:
    26 mei 2014
    Groeten van jullie buren. Regen en zonneschijn dat hoort er bij.
    En een keer pech met de fiets, ook dat kan voorkomen, maar nog even en dan is het gezin Vlaskamp compleet geniet er van.
    Wij blijven jullie op de voet volgen, geweldig wat jullie doen.
    Groetjes Frits en Betsy
  10. Frans en Christien van der Aa:
    26 mei 2014.
    Hoi Bert en Marja.
    ff een bericht uit een onverwachte hoek!!
    wij lezen regelmatig jullie berichten en zien dan ook alle foto"s,
    prachtig als je dit met tweeen doet.lekke band, regen,wind,zandstralen, het maakt de reis alleen maar avontuurlijker.
    maak er iets moois van en blijf volhouden.
    SUCCES

groetjes van de pensionarissen!!!!!!
  11. Rene en annemiek M:
    Ha bert en Marja,
    Het regent hier hard. De Vloedbeldlaan ziet er wel heel groen uit. Geniet met z'n allen de komende dagen en dan weer verder op de fiets het avontuur tegemoet. groetjes
  12. Angela echtermeijer:
    28 mei 2014
    Gezandstraald, wat zullen jullie een lekker glad velletje hebben gekregen. Nog heel veel plezier met de familie en hopelijk heel mooi weer.
  13. Wil en Gé:
    28 mei 2014
    Hallo Marja en Bert,

Jullie genieten van de heerlijke momenten die je onderweg meemaakt. Een lekke band hadden jullie natuurlijk wel ingecalculeerd, maar een ventielbreuk niet.denk ik.Het komt waarschijnlijk door die kleine rotpompjes.Maar moet je maar denken, later leuke verhaaltjes om bij de borrel te vertellen.
    Het weer werkt niet altijd zo erg mee, maar hier kunnen we er ook over meepraten.Water in overvloed
    Nu eerst 4 dagen samen genieten van de ontmoeting en de verhalen met de kinderen

Veel plezier en tot de volgende belevenis.

Willy en Gé
  14. Marja en Bert:
    1 juni 2014
    Hallo buurtjes en vrienden uit de Vloedbeldlaan
    Fijn dat jullie alles voor ons onder controle hebben, dit is een fijn gevoel.
    Vanuit Spanje ,Buenas Noches
    Bert en Marja