Het einde wordt nog even uitgesteld

20 juni 2014 - Touro, Spanje

De voorlaatste dag van onze reis begint met een voldaan gevoel van wakker worden met een overwinning en door naar de achtste finales van Oranje.
Als wij vandaag via de hoofdweg naar Santiago zouden gaan is de afstand nog ongeveer 60 kilometer, maar als fietser heeft Clemens Sweerman gekozen voor een veilige route, maar deze bedraagt dan wel 20 kilometer langer en er zitten op deze afstand nog wel acht beklimmingen te nemen. Kortom we hebben nog twee dagen nodig, maar dit is helemaal volgens plan.
Vanaf Palas de Rei fietsen we richting Arzua, onze eventuele volgende overnachtingsplek. In eerste instantie fietsen we heerlijk door het glooiende landschap tot aan het stadje Melide. Bij het Romaanse kerkje van San Pedro hebben we een stempel laten zetten. Vanaf Melide is het glooiende er wel een beetje vanaf en worden de klimmetjes weer lekker pittig tot maximaal 10%.
De hoeveelheid Nederlandse fietsers die we vandaag tegenkomen worden er steeds meer. Geen idee waarom wij hun niet zijn eerder zijn tegengekomen, behalve dan het echtpaar uit Soest en Brugge. Hun vieren zijn we gisteren al tegenkomen op een terrasje in Palas de Rei.
Wij hebben de Belgen nog even getipt over een vliegticket naar Brussel voor volgende week. Ze waren er blij mee.
Uiteindelijk komen we al voor twaalven in Arzua en dat is toch wel erg vroeg om nu al te stoppen. We besluiten door te fietsen tot het dorpje Touro, want volgens de plaatselijke VVV in Arzua moet daar een casa rurale te vinden zijn. Het dorp ligt 20 kilometer verder, maar daar aangekomen is er geen enkel onderkomen te vinden.
Bij de supermercado wordt ons vriendelijk verteld dat er in Touro niets is te vinden, maar verderop in het nog kleinere plaatsje Loxo moet er bij het kerkje iets te vinden zijn. De eigenaar van de supermarkt zet het keurig voor ons op papier.
In Loxo aangekomen is het appartement moeilijk te vinden, maar na het aanhouden van een auto, is de oplossing nabij. De chauffeur rijdt voor ons uit en wijst de weg.
Marja fietst in een sneltreinvaart achter de auto aan en wij komen uiteindelijk bij een heel mooi en rustig gelegen appartement.
De eigenaresse maakt ons blij met twee biertjes en nog een paar lekkere dingen. Heerlijk op een benauwde dag als vandaag.
Na de welverdiende douche en nog even heerlijk buiten te hebben gezeten moeten we toch nog even boodschappen doen in Touro, even weer twee kilometer terug, want daar is de supermercado.
Teruggekomen vanuit het dorp wordt Bert niet helemaal goed en gaat even op bed liggen. Het zijn hoofdzakelijk buikklachten met de nodige toestanden daar omheen. Wat even op bed gaan liggen zou worden, werd er niet meer uitkomen voor de rest van de avond.
De hele nacht hollen naar het toilet. We hebben besloten om de aankomst in Santiago met een dag uit te stellen, zodat Bert weer kan opknappen.
De eigenaresse van het appartement verwend ons met allerlei lekkere dingen om maar weer snel op te knappen. We hadden geen betere overnachtingsplek kunnen hebben.
We hebben zelfs vandaag WIFI . De terugvlucht is geboekt, we gaan donderdag 26 juni vanaf Santiago naar Amsterdam.

1. Ben Oude Wesselink:
    20 juni 2014
    Bij grote wielerronde's mag de leider de laatste dag niet meer aangevallen worden en dus 1 dag voor afloop is de winnaar al bekend.
    Dit geldt ook voor jullie. Gefelictiteerd met dit geweldige resultaat.
  2. Angela echtermeijer:
    20 juni 2014
    Bert maar snel opknappen en nog even samengenieten voor dat jullie weer naar huis gaan.
    Groeten uit het koude kikkerland
  3. Ria:
    Hoi Bert en Marja,
    Goed uitzieken en laat je lekker verwennen. Op een dag komt het ook niet meer aan. Jullie zijn er bijna........PETJE AF!!!!!!!!!!
    Groetjes De Schoemakers en een poot van Joe. Alweer een iets grotere poot!
  4. Ani:
    Hallo Bert en Marja,
    Geweldig om te zien dat het allemaal volgens het plan gaat....Bert beterschap en ik hoop dat je snel weer beter bent! Veel plezier verder en heel veel succes.
  5. Astrid:
    20 juni 2014
    Doe vooral kalm aan, jullie zijn er toch bijna!
    Een dagje relaxen en dan komen jullie stralend in Santiago aan!
    Geweldig!!
  6. Nanja:
    Hallo Marja en Bert,
    Met plezier heb ik jullie gevolgd, super wat jullie allemaal beleefd en gezien
    Hebben.Veel succes met de laatste kilometers, en het is vast een emotioneel moment als jullie eenmaal daar zijn.Nog fijne dagen daar en een goed vlucht terug .
    gr Herman En Nanja
  7. W en C Heetebrij:
    21 juni 2014
    Nog even jongens, dan zijn jullie er!!
    Beterschap, Bert.
    Geniet van jullie aankomst in Santiago.
    We denken aan jullie.
    Hartelijke groet,
    Wim en Corrie
  8. Janny meijerink:
    21 juni 2014
    Jullie weten de spanning er wel in te houden. Hou vol, het gaat nu toch echt lukken. Een dagje langer een blog lezen is geen drama. Succes de laatste dag.
  9. Henk:
    Hoi Marja en Bert

Jammer dat op de laatste dag Bert nog ziek moet worden
    Maar een rustdag in Casa Divina Pastora en verwend worden door medewerkster zal het goed komen
    Ik heb daar in de eerste casa gezeten en ook verwend geworden
    Jullie hebben nog wel een paar flinke klimmetjes in het verschiet
    Maar jullie zijn al zover gekomen dan zal dat geen probleem meer zijn.
    Hele fijne aankomst en nog een fijne tijd in Santiago
    Ik vlieg vandaag terug met de Fam.

Tot horens Henk.
  10. Marja en Bert:
    Hallo Henk
    Denk je wel voor je bericht en dat je goed bent aangekomen in Santiago. Heel veel sterkte de komende tijd voor jouw en je familie. Groetjes Marja en Bert
  11. Hans en Marja van der Kroft ( [email protected]):
    27 juni 2014
    Hallo Bert en Marja,
    Wij kwamen jullie tegen bij de info in Arzua ( ik ging voor mijn beurt weet je nog) later stonden we vlak bij jullie op de camping in Santiago. Het is een leuk verslag wat je er van hebt gemaakt. Wij herkennen er veel van ook al hebben wij de reis in 3 delen gereden, het was meer dan de moeite waard. Het ga jullie goed en wij wensen jullie veel plezier bij de volgende fiets tochten.

groeten van Hans en Marja van der Kroft