Santiago de Compostella

21 juni 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanmorgen hebben we afscheid genomen met drie dikke kussen van onze eigenaresse. Wij konden gisteren met moeite haar de verblijfkosten voor de tweede nacht betalen. Wij gaan op pad voor onze allerlaatste etappe over een afstand van dertig kilometer. Dan denk je, dit is zo even gepiept, maar het venijn zit hem altijd in de staart, Zo ook dit keer.
We beginnen met een mooie afdaling, gevolgd door een klimmetje naar een klein dorpje Prevedinos, daarna door naar Arins, maar net voor deze plaats op een helling zien we Santiago al in de verte liggen met zijn kathedraal en middenin de torens van de kathedraal.
Dan fiets je Santiago binnen en dan denk je en nu snel naar het plein, maar nog even dat venijnige klimmetje naar boven.
Bij aankomst op het plein omhelzen we elkaar met een dikke kus en meteen een groot applaus van enkele Spanjaarden  en natuurlijk maken zij meteen een foto van ons. Het was een emotioneel moment na bijna 3000 kilometer te hebben gefietst en wel 10 kg te zijn afgevallen.
Het is een fietstocht geweest die wij nooit meer zullen vergeten. Een geweldige ervaring met heel veel inspanning, maar ook met heel veel ontspanning. We hebben lieve en leuke mensen ontmoet en met iedereen een praatje gemaakt.
Bijna elke nacht slapen op een andere plek was ook heel spannend, zo van, waar kom ik vanavond weer terecht.
Wij willen ook graag van deze gelegenheid gebruik maken om iedereen die ons op een of andere manier heeft gevolgd via ons weblog of Facebook hartstikke te bedanken. Jullie waren voor ons absoluut een steuntje in de rug. Het was voor ons onmogelijk om bij elke reactie een antwoord terug te geven, hopelijk is dat bij deze dan weer recht gezet.
Inmiddels hebben wij ons Compostelaat al gehaald bij het Pelgrimsbureau en hebben we ook even een bezoek gebracht aan de Huiskamer van de Lage Landen, een onderdeel van het Genootschap waar je terecht kunt voor allerlei vragen, maar ook voor een lekker bakkie Nederlandse koffie. In het kader van 800 jaar Fransiscus van Assisi (het verhaal gaat dat 800 jaar geleden ,dat Franciscus de Camino heeft gelopen) kun je bij het Fransiscanerklooster ook eenmalig een Compostelaat krijgen en dat gaan we zeker doen.
De komende dagen blijven we heerlijk in Santiago en gaan de fiets lekker laten rusten van alle inspanningen.
Wij hebben een bushalte voor de deur van de camping en daar gaan wij dankbaar gebruik van maken.
Wij houden jullie nog wel op de hoogte van alles wat wij de komende dagen uitspoken.

1. Marinus:
    21 juni 2014
    Gefeliciteerd, het doel bereikt maar de weg er naar toe is het mooiste.....Geniet er nog maar lekker van !
  2. Gerrit h:
    21 juni 2014
    GEFELICITEERD! Prima prestatie. Na mijn vakantie kom ik wel langs om de verhalen te horen. Groet Gerrit&Aly
  3. Peter Krikke:
    Gefeliciteerd. Goed gedaan.
  4. Gerard en Evelien:
    21 juni 2014
    Ontzettend knap deze prestatie, wij drinken er een wijntje op.
    We hopen dat jullie dat ook doen want deze tocht is toch een enorme prestatie, onze complimenten.
    Groetjes en tot gauw want we zijn erg benieuwd naar jullie verhalen.
    Gerard en Evelien
  5. Nanja:
    Gefeliciteerd TOP.
  6. Ben vlaskamp:
    21 juni 2014
    Bert en Marja, gefeliciteerd met het bereiken van Santiago de Compostella. Geniet nog maar een paar dagen zonder fiets.
  7. Rene en annemiek M:
    Ha Bert en Marja,

Klasse gedaan!! Een mooie tocht met veel herinneringen. Steek maar mooi een kaarsje op. Wij horen jullie verhalen.
    Nog veel plezier gedurende de dagen in Santiago.

groetjes
    Rene en Annemiek
  8. Mira:
    21 juni 2014
    Gefeliciteerd!!! Super hoor!!! Geniet nog lekker even!!!
  9. Hans Vlaskamp:
    21 juni 2014
    Van harte gefeliciteerd! Nog een paar mooie dagen in Santiago, misschien zien jullie het beroemde wierookvat nog tijdens een pelgrimsmis. Dat is iedere keer weer een groot spektakel. Maar het belangrijkste is nu waarschijnlijk uitrusten.
    Hans
  10. Johan en Christa:
    21 juni 2014
    Gefeliciteerd van ons allemaal. Super hoor!! Geniet nog lekker. Rust maar lekker uit nu.
  11. Jopy ten Cate:
    21 juni 2014
    Gefeliciteerd, geweldig gedaan. Wij komen graag een keer alle andere foto's bekijken en de verhalen horen. Geniet nu nog maar lekker van een paar dagen lopen.
    Vlekjes Jopy en Daantje
  12. Frits en Betsy:
    21 juni 2014
    Bert en marja, gefeliciteerd. Geweldig, fantastisch wat jullie gedaan hebben. Wij kijken uit naar jullie thuiskomst en verhalen. Het wordt zo lanzamerhhand behoorlijk stil aan de Vloedbeldlaan. Geniet de komende dagen van lekker niets doen.
    Tot volgende week, Frits en Betsy
  13. Wilma:
    21 juni 2014
    Gefeliciteerd. Geweldig gedaan.nog maar effe genieten.
  14. Lieke:
    21 juni 2014
    Chapeau,super van jullie en wat een prestatie. Nu genieten van Santiago en de roes van overwinning!
  15. Edwin en Marion:
    Hallo Bert en Marja,
    Wat een kilometers hebben jullie afgelegd, een ongelofelijke prestatie !!!
    Het doel is bereikt "Santiago de Compostela".
    Geniet van jullie laatste dagen.
    Groetjes; Edwin en Marion
  16. Janny meijerink:
    21 juni 2014
    Gefeliciteerd, een mijlpaal. Geniet de komende dagen nog lekker.
    Ik ga jullie missen.
  17. Astrid:
    21 juni 2014
    Super gedaan samen! Gefeliciteerd!
    Geniet nog lekker van jullie dagen in Santiago.
    We zullen jullie verhalen missen!
    Bedankt,
    Hans en Astrid
  18. Jos:
    22 juni 2014
    Top van jullie en nu lekker samen genieten de komende dagen
  19. Gerard weersink:
    Super gedaan
    echt genoten van jullie reis en denk eraan daar niet blijven. Er moet nog gewerkt worden. Veel plezier nog
  20. Eric & Marianne Veldman:
    RESPECT.
  21. Jan en Jitske:
    22 juni 2014
    Wat een geweldige prestatie Bert en Marja. Gefeliciteerd met het behalen van jullie doel. Nu nog lekker een paar dagen genieten daar. Nog veel plezier deze dagen.
  22. Hans Perik:
    Hallo Bert en Marja.
    Gefeliciteerd met jullie prestatie, geweldig dat jullie het hebben gedaan en gehaald, we gaan zeker een keer bij elkaar zitten om ervaringen uit te wisselen.
    Geniet van de dagen in Santiago en een hele goede terugreis.
    Hans uut Twente, op dit moment in Oviedo
  23. Ria:
    Lieve Bert en Marja,
    Fantastisch. We kunnen ons voorstellen, dat de fietsen even taboe zijn! Van harte gefeliciteerd!!!!!!!!
    Lekker uitrusten en genieten van alles wat er nu nog komt.
    Ronny, Tom, Lisa, Mathijs, Ria en een poot van Joe!!!!!!!!!
  24. Theo en Marja:
    22 juni 2014
    Gefeliciteerd, we hebben alle dagen jullie reisverhalen gevolgd en de pieken en de dalen
  25. Cor en Cecile:
    22 juni 2014
    Gefeliciteerd,nu nog even genieten en uitrusten!..
  26. Theo en Marja:
    22 juni 2014
    Ik zie nu dat het hele verhaal er niet opgekomen is! Natuurlijk nog even genieten in Santiago! Wat zullen jullie veel te vertellen hebben.
    Groeten uit Hengelo!
  27. Frans en Christien van der Aa:
    Hoi Marja en Bert,
    Gefeliciteerd met jullie prestatie en geniet er nog een paar dagen van .
  28. Christa Smit:
    Topprestatie!
  29. Hetty:
    23 juni 2014
    Waauw wat goed van jullie!! gefeliciteerd met deze prachtprestatie.Heb zelf vakantie gehad dus jullie een tijdje niet kunnen volgen maar heb zojuist de schade weer ingehaald.ben heel benieuwd naar de rest van verhalen en details.Geniet nog even van deze welverdiende rust.
  30. Wil en Gé:
    Hallo Marja en Bert,

Fantastisch, dat jullie dit hebben volbracht.Gefeliciteertd. We kunnen ons voorstellen, dat jullie een heel voldaan gevoel hebben en eindelijk kunnen terugkijken op een geweldige prestatie.

Geniet veel de laatste dagen en tot schrijfs.

Wil en Gé
  31. Joke van der Poel-van Veen:
    Beste Bert en Marja,
    van harte gefeliciteerd met jullie prestatie! Geweldig!
    We hebben van jullie blog genoten en vaak plaatsen en situaties herkend. In 2010 hebben mijn man en ik 't ook gefietst.
    Goede terugreis, groeten van Joke (Lourdes-groepsleider)
  32. Marjolein en Haimo:
    24 juni 2014
    we zijn trots op jullie! Zo te zien hebben jullie Santiago in de gele en roze trui bereikt. Op dit plein is Haimo eens met zijn luchtschip opgestegen. Nog fijne dagen gewenst en een goede terugreis.
    Groet vanuit Batumi, Georgie
  33. Petra:
    24 juni 2014
    Joe Hoe…. Gefeliciteerd,
    Wat een prestatie. Om trots op te zijn!
    Geweldig om jullie zo te zien genieten en stralen op de foto’s
    Nu is het dan tijd om lekker na te genieten van alle bijzondere momenten van deze wel
    een hele speciale reis!!!!
    Liefs Petra, Arjan en de kids
  34. Angela echtermeijer:
    Bert en Marja,
    Ontzettend goed dat jullie het doel bereikt hebben
    maar om zo 10 kilo af te vallen is mooi meegenomen.
    Geniet nog van jullie vakantie
  35. Ellen Seinen.:
    25 juni 2014
    Goed gedaan Bert en Marja.
    Ik heb genoten van jullie reisverhaal en de bijbehorende
    fotòs.Veilige terugreis en tot ziens.
    Groeten van Ellen Seinen.
  36. W en C Heetebrij:
    Lieve Bert en Marja,
    Van harte gefeliciteerd met het bereikte resultaat. Een geweldige prestatie. Afscheid nemen van Santiago zal misschien nog moeilijkworden. Alvast welkom thuis! We houden van jullie!