Een heerlijke fietsdag

10 juni 2014 - Castrojeriz, Spanje

Terwijl we genieten van het uitzicht op een tempeliersburcht uit de 8e eeuw in Castrojeriz beginnen we maar eens weer een verhaal van deze dag te schrijven.
We hebben een heerlijke fietsdag achter de rug en die begon vanmorgen in Burgos. We waren al snel weer buiten de stad en het begon met een klimmetje van drie kilometer en dat voor 6%. We komen na enkele hellingen op de glooiende hoogvlakte, de Meseta. We hebben geluk, want de wind komt uit het oosten, maar normaal gesproken is dit een moeilijk onderdeel van de pelgrimsreis. De wind komt dan uit het westen en het kan ook nog regenen. Zoals gezegd, wij gaan als een speer door het landschap en hebben voldoende tijd over om alles eens goed te bekijken. We fietsen door eindeloze graanvelden, zover je kunt kijken. De plaatsen die we voorbij komen lijken veel op elkaar, het is of je in een film van Zorro zit.
Onderweg zien we veel verschillende bloemen, de kamperfoelie, de wilde roosjes en een soort brem geuren je tegemoet, ook ontmoeten we diverse keren de hop met zijn mooie kuif.
Op een gegeven moment komen we boven op de uitgestrekte vlakte tot aan een eenzaam kruis, die ons de weg wijst naar Castrojeriz. We fietsen langs een bord met het opschrift dat het nog 500 km is te gaan tot Santiago.
We komen voorbij Hontanas en hier hebben we even een lekker glaasje sinas gedronken. Hierna via de ruïne van San Anton naar onze plek voor de avond Castrojeriz.
Deze stad ligt aan de voet van een heuvel en boven op deze heuvel staat de tempeliersburcht, welke uiteindelijk in 1755 niet bestand bleek tegen een aardbeving.
Hier hebben we een mooie plek gevonden op de plaatselijke camping met zicht op deze burcht. De tent snel opgezet en als snel kregen we buren, Henny en Henny en ook hun fietsen naar Santiago. Zij komen uit Vlijmen in de buurt van Den Bosch.
Er staan hier trouwens veel Nederlanders, maar dan allemaal met een caravan of camper.
De andere buurman is een Vogelaar, hij heeft het over de trap, hij laat Marja al zijn mooie vogelfoto's zien. Omdat wij ook een hop op de foto, moest zij deze natuurlijk wel aan hem laten zien. Omdat wij maar een kleine camera hebben was hij erg onder de indruk.
Voor ons is het een nachtje slapen op deze camping en dan morgen verder over de hoogvlaktes van Castilie. De verwachting is dat we ook morgen weer heerlijk kunnen fietsen door deze eindeloze vlaktes.

1. Hans Vlaskamp:
    Hallo Bert en Marja,
    leuk jullie enthousiaste verhalen te lezen. Ik kann me nog goed aan de rustige wegen herinneren die jullie nu rijden en ieder dorp met een eigen bezienswaardigheid! Goed dat jullie de wind in de rug hebben, dat spaart energie voor de passen die nog komen. Ondertussen zijn jullie sowieso zo sterk, dat geen pas je meer bang kann maken. Veel succes verder.
    Hans
  2. Marja en Bert:
    10 juni 2014
    Hans, dank je wel voor jouw bemoedigende woorden. We gaan zeker Santiago halen.
  3. Edwin en Marion:
    Hallo Bert en Marja,
    Wat blijven jullie enthousiast over jullie lange, lange fietstocht. Wij nemen het petje voor jullie af, Top!!! Veel succes de aankomende dagen, en we blijven jullie volgen.
    Groetjes, Edwin en Marion
  4. Janny meijerink:
    10 juni 2014
    Sorry dat ik zo laat reageer:-). Prachtige dag gehad en vol goede moed maar weer verder, fijn om te lezen.
    Het wordt nu wel spannend vind ik met het einde in zicht, tot die tijd zie ik iedere dag uit naar jullie blog. Good luck!!
  5. Hetty Bernasco:
    11 juni 2014
    wat leuk om de enthousiaste verhalen te lezen. Jullie zijn er nu bijna. Succes met laatste stuk!
    groetjes, Hetty
  6. Trudy en Clasien:
    Hallo Bert en Marja.
    Jullie einddoel komt al aardig in zicht. Ik lees jullie verhalen met erg veel plezier en tijdens het lezen krijg ik zelf het gevoel dat ik daar fiets. Heerlijk, alhoewel ik het jullie niet na doe!!!
    Erg knap.
    Ik blijf jullie volgen. Veel succes de komende dagen.
    Groetjesssss Trudy.
  7. Ria:
    Hallo Bert en Marja,
    Het is fijn te horen, dat het nu allemaal beter gaat met jullie en nog even.........
    Einddoel komt in zicht!

Groetjes Ria