Een lange vlakke etappe

11 juni 2014 - Sahagún, Spanje

De bedoeling is dat we vandaag weer eens een lange fietstocht gaan maken. De etappe van Castrojeriz  naar Sahagun bedraagt vandaag ongeveer 95 km. De route gaat grotendeels over de hoogvlaktes en is eigenlijk vlak te noemen.
De eerste kilometers fietsen we door een fantastisch mooi landschap met heel veel vogels. Het is hier een paradijs voor de echte vogelliefhebber.
We komen in een nieuwe provincie en wel Palencia. De grens wordt gevormd door de brug over de Pisuerga, een mooie middeleeuwse brug met twaalf bogen. Onvoorstelbaar dat deze bruggen in deze tijd nog steeds te gebruiken zijn.
Hierna gaat het verder naar Villalcazar de Sirga. In deze plaats staat een mooie kerk gewijd aan Santa Maria. Deze kerk staat er al sinds de 11e eeuw.
Ons paspoort wordt weer aangevuld met een stempel en we zijn bijna toe aan ons tweede boekje. Verder gaat het via Carrion de los Condes naar Sahagun.
Onderweg komen we in gesprek met een Nederlander. Een van de weinige Nederlandse wandelpelgrims die wij spreken. Hij komt uit Maastricht en is in Lourdes begonnen, met als thema; van bedevaartplaats naar bedevaartplaats.
Bij aankomst in Sahagun hebben we meteen een terrasje opgezocht en een verkoelend glas sinas gedronken.
De temperatuur is inmiddels flink gestegen en dat is wel even wennen. De vooruitzichten blijven ongewijzigd warm en de wind blijft waaien uit het noordoosten. Wat wil je nog meer?
De camping is weer snel gevonden en we komen hier ook weer Henny en Henny tegen. We zijn voorlopig ook nog niet van ze af, want hun gaan morgen ook naar Leon.
Eind van de middag gaan we met z'n vieren naar de stad, we halen een stempel en we bekijken het stadje, er is vandaag een feest ivm San Jean , een patroonheilige , we gaan genieten van hoempa muziek op een terras. Henny is er achter gekomen dat om 20 uur de stieren door de straten rennen, alles is afgezet met ijzeren hekken. Wij zorgen voor een mooie plek om alles goed te kunnen zien, na een tijdje verschijnen er stieren ( sommige lijken op lieve Alpenkoeien ). Na ongeveer 10 stieren was het feest voorbij.
Vanaf hier is het nog ongeveer 350 km fietsen en de planning is dat we volgende week vrijdag ons doel hebben bereikt. Moeten we nog wel eerst een paar behoorlijke bergen over, met als topper Cruz de Ferro met een hoogte van 1500 meter, maar we hebben er alle vertrouwen in.

1. Janny meijerink:
    12 juni 2014
    Mooi, de laatste 350 km. dat gaat lukken.
  2. Wilma:
    12 juni 2014
    Spannend hoor de laatste etappe. Veel succes en genieten.