Een ontmoeting met Sinterklaas

5 juni 2014 - Nájera, Spanje

Vandaag vertrekken we weer uit Viana. Het is onbewolkt en het beloofd een hele mooie dag te gaan worden.
Viana was vroeger een belangrijk vestingstadje  dat op een heuvel de grensdoorgang naar Estella verdedigde. Het plaatsje wordt in 1219 al genoemd in de geschiedenisboeken.
Onderweg, na 6 km, heerlijk ontbeten met een uitzicht op de mooie stad Logrono.Dit is een stad twee keer zo groot als Almelo en de hoofdstad van de provincie Rioja, jawel van de bekende wijn.
We bezoeken hier de Santiagokerk en nog een Kathedraal, natuurlijk scoren we hier een stempel.
Het oude centrum is erg gezellig.
Na deze stad gaan we langs een stuwmeer en via een gravelpad gaat het stijl omhoog. Bert kan alles blijven fietsen terwijl Marja ( zoals de meeste fietsers) moet lopen.
Hierna gaat de route verder naar Navarrete, onderweg komen we nog een mannetje tegen, volgens ons is het St. Nicolaas, die in het verleden heeft gelopen met zijn ezel naar Santiago. Marja koopt nog een appel , want die bevalt beter dan een broodje.
Na Navarrete gaat de weg gestaag omhoog door een uitgestrekt wijnlandschap en via het plaatsje Sotes, met een behoorlijke klim van 12%, gaan we dalen naar onze overnachtingsplaats Najera. We vinden hier al snel de camping, naast een riviertje.
Najera is van oudsher een mooi koningsstadje en het vleit zich prachtig tegen het decor van een gelaagde en verweerde roodbruine rotswand. In deze stad blijven we morgen nog een dag, want het is belangrijk dat Marja weer helemaal gaat opknappen. Marja heeft de laatste dagen geregeld aan een opmerking van Maurice gedacht " ik heb toch een auto "
Willem drinkt voor het eten nog een wijntje mee en we wisselen allerlei ervaringen.
s'Avonds spelen we sinds lange tijd weer een spelletje pesten.

1. Jacqueline:
    6 juni 2014
    Tja die Maurice die is zo dom nog niet he ;-). Hopelijk knapt mam goed op van de dag rust met mooi weer. Wel superknap dat jullie alle dagen toch door hebben gefietst met alle klimmetjes die jullie hebben gehad. Een welverdiende rustdag dus, geniet ervan!
  2. Eric & Marianne Veldman:
    7 juni 2014
    Eens in de zoveel tijd vinden wij een WiFi punt en dan kunnen wij jullie prachtige verhalen lezen en jullie foto's bekijken. Zo ook nu weer. Is het dan toeval dat op dit moment het Ave Maria uit de luidsprekers schalt? Dacht het niet. Nog veel plezier op jullie pelgrimstocht.
  3. Astrid:
    7 juni 2014
    Het klinkt allemaal weer even prachtig. Maar zo'n klimmetje van 12% lijkt me toch wel heftig! Vooral als je je niet zo fit voelt.
    Ik hoop maar dat je gauw wat opknapt , Marja! Als jij een appel beter vindt dan een broodje, ga ik me toch echt zorgen maken! Fijn dat jullie nu een rustdag hebben en anders maak je er toch 2 van? Geniet van het mooie weer!