Vele klimmetjes

4 juni 2014 - Viana, Spanje

Gisteravond hebben we heerlijk een pelgrimsmaaltijd gegeten in gezelschap van een Engelse, een Italiaanse en Duitse vrouwen. Bert heeft hier en daar tolkwerk verricht. Een Nederlander moet toch ook alle talen kunnen.
Het was heel gezellig om zo met elkaar te kunnen eten en de dag af te kunnen sluiten.
Vanmorgen worden we al vroeg wakker, maar het blijkt dat de wandelaars al bijna allemaal op pad zijn.
Wij gaan ontbijten in de eetzaal samen met een Duitse vrouw. Het blijkt dat zij uit Stadtlohn komt en dit ligt niet zo heel ver van Almelo.
Na het eten de tent weer inpakken en wij denken te gaan fietsen naar Logrono. Onderweg knapt Marja ook weer wat op, maar het weer echter niet. Het is vandaag knap fris en bewolkt. Het ziet er echter naar uit dat de komende dagen er warm en droog weer op komst is. Eindelijk!!!!
Vanaf  Puente la Reina gaat de route met veel klimwerk naar Estella en daarna doorfietsen naar Monasterio de Irache, een van de oudste kloosters van Navarra. We krijgen hier met zorg een stempel in ons paspoort. De man schut zijn hoofd als hij de stempel van Ronchevalles ziet. ( wij vertellen hem maar niet dat deze stempel door een Nederlander is gezet.
Net voor dit klooster ligt er een wijnhuis en het speciale hiervan is dat je er gratis wijn kunt tappen uit de muur. Echte calvinisten laten zich dit niet voorbijgaan. Een paar slokjes moet kunnen,maar niet teveel, want er komt nog heel wat klimwerk.
Onderweg komt Marja een Spanjaard tegen en begint een gesprekje. De man blijkt escargots (slakken) te zoeken en probeert duidelijk te maken dat hij ze niet gaat eten, maar geeft toch wel het recept. Het Spaans van Marja is nog niet wat het wezen moet.
De taal is toch nog wel een barrière. We hebben nog een paar weken om te oefenen.
Laat in de middag halen we net Logrono niet en belanden in het leuke plaatsje Viana. Op aanwijzing van Clemens Sweerman vinden we hier een mooie Casa en wel Casa Armendariz, midden in het kleine dorpje en weer net naast de kerk. Bij Viana eindigt de Navarra streek en we gaan morgen naar de vallei van de Rio Ebro. Hier begint Oud Castilie en in het bijzonder de Rioja; een vriendelijke landstreek waaruit beroemde wijnen voortkomen.
Vanavond weer een pelgrimsmenu eten. De komende tijd zal dit nog wel vaker gebeuren. Het eten is op de Camino niet duur en bij elk menu is een fles wijn inbegrepen.

1. Janny meijerink:
    4 juni 2014
    Dat klinkt weer positief. hoop dat het weer beter wordt voor jullie. Houd de moed erin!
  2. Jopy ten Cate:
    5 juni 2014
    Ik zal voor jullie duimen dat je goed weer krijgt, al was het maar om mijn zus opgeknapt te krijgen.
    Hoeveel kilometer hebben jullie nu gehad en moeten jullie nog gaan?
    Succes.
    Groetjes Jopy en Daantje
  3. Ria:
    Hallo Marja,
    Spaans had ik wel met je kunnen oefenen. Ik heb 2 jaar spaans gehad. Ik weet niet of er nog veel is blijven hangen.
    Je wilt toch niet echt slakken gaan eten?

Groetjes van ons allemaal.
  4. Jacqueline:
    5 juni 2014
    Wat een mooie foto's, Spanje is ook een heel mooi land zo te zien. Op weeronline.nl voorspellen ze de komende dagen heerlijk weer, lekker genieten dus. Na ons telefoontje gisteren heeft Femke natuurlijk nog wel hele verhalen tegen de telefoon gehouden, hopelijk snel ook als jullie echt aan de telefoon zijn :-). Ze vertelt geregeld dat opa en oma in Spanje zijn op de fiets, met van die grote ogen alsof ik het even vergeten ben :-D. Heel veel plezier in het zonnetje en op alle mooie plekken waar jullie langskomen.
  5. Marianne koelewijn:
    5 juni 2014
    Hoi Bert en Marja, wij zijn vandaag teruggevlogen vanuit Bilbao. We hebben een heerlijke reis gehad, en vonden het leuk om een klein stukje hetzelfde pad als jullie te hebben gevolgd. We wensen jullie nog een voorspoedige reis richting Santiago en volgen jullie verhalen Groetjes, Marianne en Martine ( Angels on Bikes)
  6. Wil en Gé:
    6 juni 2014
    Hoi luitjes,

Fijn, dat Marja weer opknapt en het weer ook. Hier wordt het weer ook een stuk beter, Vandaag 24 graden en morgen (zat.) zelfs 32 gr.
    Die muur waar de wijn uit getapt kan worden lijkt mij zeer interessant.Daar moet je wel een aantal dagen langer blijven lijkt mij.

Succes en tot schrijfs

Wil en Gé
  7. Marja en Bert:
    6 juni 2014
    Speciaal voor Jopy, we hebben op dit moment ruim 2200km gefietst en de schatting is dat we nog ongeveer 700km te gaan hebben. Deze kilometers zijn allemaal wel berg op en berg af.
    Vandaag hebben we een rustdag genomen en zijn we in Najera. Dit is goed voor Marja. De verkoudheid wordt wel wat minder, maar het kost wel conditie.