Pamplona

2 juni 2014 - Pamplona, Spanje

Wat is het toch heerlijk om wakker te worden in een mooi appartement en ook nog allebei heerlijk te hebben geslapen. Wat is het dan jammer om weer verder te moeten gaan, maar het is niet anders. Het is deze ochtend toch niet zo zonnig als dat we verwacht hadden, sterker nog, het motregent.
Een brood gehaald bij de bakker in het dorp en na ons ontbijt alles weer ingepakt. We fietsen door de Spaanse Pyreneeën, maar we zien er weinig van. De mist en regen speelt ons vanmorgen heel veel parten.  Vandaag fietsen we naar Pamplona. We zien we vele wandelaars die bijna in optocht de tocht lopen. Sommige lopen makkelijk, anderen nu al moeilijk.Santiago is nog ver weg.
We fietsen vanaf Espinal  met een aantal fikse klimmetjes naar Erro en vanaf daar is het een drie kilometer lange klim naar 801 meter hoogte naar Puerto de Erro en vanaf hier weer dalen naar Zubiri (525 mtr.).
Het laatste stuk van onze route gaat over een drukke weg naar Pamplona.
In het Baskisch heet deze plaats Iruna en is de vroegere hoofdstad van het koninkrijk Navarra. Pamplona is met name bekend dat er in de eerste week van juli de stieren door de straten worden gedreven en dat enkele stoere mannen ze moeten proberen voor te blijven, zodat ze niet op de horens belanden. Uiteindelijk komen deze stieren dan weer in de arena. In Pamplona komen we voor de derde keer deze week Martine en Marianne tegen, ze noemen zich de Angels on bikes. Is het toeval of niet? Bij de kathedraal worden wij met hun op de foto gezet en we nemen afscheid van elkaar. We zullen hun niet meer tegenkomen, want de dames vliegen overmorgen terug naar Nederland.
Dankzij de aanwijzing van Clemens Sweerman ( de schrijver van ons routeboekje) zitten we in een hotelletje hartje Pamplona . Wij hebben een kamer op de tweede verdieping met een klein balkonnetje (het geeft een Parijsachtig gevoel). Voor de veiligheid hebben onze fietsen een eigen slaapkamer op de tweede verdieping. Het is even sjouwen met alles, maar dan heb je ook wat.
Na een lekkere douche zijn we de stad gaan bekijken en heerlijk op een terras een roseetje en biertje gedronken, de zon heeft zich namelijk weer laten zien.
We genieten momenteel van het geroezemoes uit onze straat en bereiden ons voor om morgen weer verder te trekken. Morgen gaan we weer voor een camping in Puente la Reina. Kortom onze reis is toch wel heel divers te noemen.

1. W en C Heetebrij:
    2 juni 2014
    j
  2. Rene & Baiba:
    3 juni 2014
    We vinden het super van jullie om zo door de Pyreneeën te fietsen. Een top prestatie! Wat jammer dat er weer wat motregen is. Hier is het weer echt super. Elke dag zon en lekkere temperatuur. Nog even volhouden, voordat je het weet zie je het bord van Santiago!
  3. Ria:
    3 juni 2014
    Hallo fietsers,

Wat gaat de tijd toch vlug. Alweer in de bergen. Pas op. Afdalen gaat heeeeel snel!

Groetjes van de Schoemakers
  4. Angela echtermeijer:
    4 juni 2014
    He, Bert stoer zo'n tweelingbroer.
    Hoor dat jullie heel gezellig hebben, de regen vergeet je zo weer nu komt volgens mij de hitte.
    Veel fietsplezier
    Groeten