Vaderdag

15 juni 2014 - Ponferrada, Spanje

Vandaag is het vaderdag en dan mag een vader altijd een cadeau uitzoeken. Later op de dag krijg ik te horen welk cadeau dit gaat worden.
De ochtend begint door het elkaar niet goed te hebben begrepen, vrij tumultueus. We zaten opgesloten in het klooster, want de poort bleek te zijn gesloten en niemand om acht uur kon deze poort openen.
Nu heb ik nog nooit 's morgens om acht uur iemand horen vloeken en tieren, maar vanmorgen was het raak. Het hielp echter niets.
Dan maar de fiets rechtop in de lift en vanaf de hoofdingang uiteindelijk vertrokken.
Astorga zijn we snel uitgefietst en vanaf dat moment begint al meteen de beklimming. Marja is vandaag in een topconditie , Bert kan haar niet meer weg fietsen.
We genieten van de uitzichten, en de sneeuw op de toppen. Onvoorstelbaar dat wij dit op de fiets bereiken.
De beklimming gaat naar Cruz de Ferro op 1500 meter. Cruz de Ferro is een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam. Het is echter een symbolische plek, ook voor ons. Iedereen legt hier een steen, met de bedoeling om een last af te werpen.
Wij vinden het een dankbare plek, een plek van saamhorigheid, geluk, gezondheid en natuurlijk de liefde tussen ons beiden.
Wij hebben daarom hiervoor een steen uit dankbaarheid neergelegd. We bellen met het thuisfront en laten ze meegenieten met ons hoogtepunt.
Hierna gaat het een klein stuk naar beneden en komen bij een plek Manjarin. Vroeger was er hier een kerkje, nu een geïmproviseerde bar en daar krijgen wij ons stempel. We ontmoeten hier diverse fietsers, vooral Italianen en Spanjaarden.
Hierna gaat het via een lange en vooral spectaculaire afdaling naar beneden. De spieren in onze handen hebben nog nooit zo hard hoeven te werken.
In het eerste dorpje El Acebo gaan we iets drinken. Je moet je voorstellen, een middeleeuws dorp met smalle straatjes en houten balkonnetjes en hier rijdt een touringcar door. (Zou jij dit kunnen of durven, Hein?)
Hierna met een afdaling tot wel 70 km per uur naar het mooie dorpje Molinaseca. Hier gaat het over een mooie ( de zoveelste) stenen boogbrug
Het laatste stuk naar Ponferrada. Het is vaderdag en daarom trakteert Marja , Bert op een mooi hotelletje, midden in de stad, naast de Tempeliersburcht.
Wij zitten nu heerlijk op terrasje dit verslag te schrijven.

1. Wil en Gé:
    Hallo Bert en Marja,

Jullie hebben nu natuurlijk wel meer aanzien gekregen in Spanje na die 5-1 overwinning?
    Jullie zijn wel echte bikkels geworden om de vele beklimmingen en ontberingen te doorstaan.Maar de vele mooie dingen die jullie ondervinden, maakt veel goed.
    Santiago nadert en we vinden het heel knap van jullie, dat je dit fietsend bereiken.
    Ga door en we lezen verder.

Wil en Gé
  2. Astrid:
    15 juni 2014
    Wat een mooi verhaal. Opgesloten in een klooster! En dan de Cruz de Ferro beklimmen met een superconditie! En razendsnel er weer af.....wat eng! Geniet van het terrasje en het fijne hotelletje.
    Wij gaan morgen met het vliegtuig richting Málaga. Als jullie nog niet genoeg hebben gefietst komen jullie even een wijntje halen?
    Geniet ze nog!
  3. Janny meijerink:
    15 juni 2014
    Katholieken die vloeken in ene klooster? Nooit gehoord:-)
  4. Lieke:
    15 juni 2014
    Wat een kanjers zijn jullie, mooi om te lezen dat jullie zoveel van de camino genieten. Chapeau!
  5. Ben vlaskamp:
    15 juni 2014
    Geniet deze week van de laatste loodjes naar Santiago. Hopelijk met mooi weer. Misschien wel weer een nederlaag van Spanje woensdag? Groetjes uit Albergen
  6. Edwin en Marion:
    Hallo toppers,
    De laatste 300 km? Veel succes deze week!!! Groetjes van ons, uit Almelo. Geniet en veel plezier deze laatste week, toi,toi,toi. Groetjes: Edwin en Marion