Een zware dag naar de top

16 juni 2014 - O Cebreiro, Spanje

Vanmorgen alweer in alle vroegte opgestaan, want vandaag staat er weer een zware etappe op ons programma, de beklimming naar de Cebreiro en het gelijknamige plaatsje.
Gisteravond hebben we op het terras van ons hostel kennis gemaakt met twee Amerikaanse dames, een Duitser en Henk uit Ugchelen.
Het is dat een Nederlander alle talen moet kennen en Bert was in dit geval de verbindende factor tussen iedereen. Het was heel gezellig en na die tijd zijn wij een pizza gaan eten met Henk en na die tijd alweer vroeg onder de lakens. Wat Marja een paar dagen geleden is overkomen, hoesten etc. overkomt nu Bert.
Kunnen we wel elkaars ervaringen delen, een ding is zeker, het vreet aan je conditie.
Zoals gezegd vandaag weer een behoorlijke klimetappe.
Samen met Henk zijn we vertrokken van uit Ponferrada vertrokken richting Cacabelos en daar was een supermercado om de boodschappen voor deze dag te gaan doen; bananen en yoghurt.
Hierna nemen we afscheid van Henk, want ieder zijn eigen tempo fietsen is veel beter. De fiets van Bert begint steeds meer te steunen en kreunen in de trapas en lijkt ons verstandig om dit even te laten nakijken bij de fietsenmaker. In Villafranca del Bierzo vinden we een deskundige fietsenmaker en hij neemt de trapas goed onderhanden. Alles weer gesmeerd begint de klim naar de top van de Cebreiro.
Villafranca ligt op 500 meter en Cebreiro op 1300 meter.
Het is vandaag puffen en steunen, want het is warm en er zitten behoorlijke klimmetjes, tot wel 10%. Het geeft wel fantastische uitzichten .
Aangekomen in Cebreiro denk je een camping te kunnen vinden, het blijkt een gratis veldje naast de kerk zonder een douche en toilet.
Toch maar niet gedaan en we hebben een schitterende kamer gevonden. Na twee dagen van klimmen kunnen we hier zelfs genieten van een bad.
Het middeleeuwse dorp heeft nog steeds zijn bestaansrecht door de pelgrims op de Camino.

1. Janny meijerink:
    16 juni 2014
    Pittig dagje voor jullie. Bert niet ziek worden hoor. Slaap lekker in jullie mooie kamer en succes voor morgen!
  2. Ria:
    Hoi Bert en Marja,
    Dat bad hebben jullie dubbel en dwars verdiend!!!!!!!!!
    Groetjes van de Schoemakers
  3. Wilma:
    Geniet maar van een lekker bad. Zeker verdiend. Gr
  4. Wilma:
    Geniet maar van een lekker bad. Zeker verdiend. Gr
  5. Jopy ten Cate:
    16 juni 2014
    Bert, beterschap. Ik hoop dat je het niet zo kwaad krijgt als Marja heeft gehad. De laatste loodjes wegen het zwaarst, zegt het spreekwoord. Dat is dan nu wel heel toepasselijk voor jou.
    Groetjes Jopy en Daantje
  6. Ben vlaskamp:
    16 juni 2014
    Beterschap. Een warm bad heeft misschien wel wonderen gedaan. DE laatste loodjes komen er aan en dan de aankomst in Santiago. Die gedachte houdt je wel op de been. Groetjes
  7. Henk:
    16 juni 2014
    Fantastische prestatie om de top te hebben bereikt vandaag
    Omdat je tijd had verloren met het repareren van de fiets
    Toch fijn dat jullie geholpen konden worden en de toer kunnen voortzette
    Morgen nog een paar klimmetjes en dan kun je 12 km dalen

Veel plezier Bon Camino
  8. Johan en Christa:
    16 juni 2014
    Bert beterschap en inderdaad de laatste loodjes wegen het zwaarst. Maar jullie zijn volhouders en doorzetters. Gaat helemaal goedkomen!! Succes verder!!

Groetjes van ons.
  9. Frits en Betsy:
    Hoi Bert en Marja,

Net als iedereen, Bert, niet ziek worden en van harte beterschap. Ik heb net de kaart van Spanje er eens even bij gepakt om te kijken waar jullie nu zijn. Geweldig dat dit jullie lukt om hier door heen te fietsen. Nog even doorzetten.
    Succes.
    Groetjes Frits en Betsy
  10. W en C Heetebrij:
    17 juni 2014
    Tjonge, tjonge wat een prestatie.
    Het was niet de bedeling, maar wij zwaaiden zondag Marlies en Peter uit in Lindau aan het Bodenmeer voor hun fietsreis naar Rome. Ik heb even de fietstassen mogen dragen en verbaasde me over de zwaarte daarvan. Ettelijke kilo's en dat moet allemaal mee naar boven!
    Peter had een treinticket van Arnhem naar Lindau. Deze trein reed niet omdat tweede Pinksterdag de bliksem was ingeslagen op het spoor in Dusseldorf. Was niet vermeld op internet en bovendien is deze nachttrein de enige trein waarin een fiets mee mag. Wij hebben geholpen door Peter en zijn fiets zaterdag naar Lindau te rijden. Leuke bijkomstigheid, in 1985 waren wij daar ook. Zondag terug, wat wel jammer was want aan het Bodenmeer is het prachtig.
    Sterkte verder en Bert beterschap. Succes met de laatste loodjes!
    Hartelijke groet,
    Wim en Corrie
  11. Wil en Gé:
    Hallo Marja en Bert,

Nog even volhouden en het doel is bereikt. Op de kaar6t lijkt dat tenminste zo dichtbij, maar je moet het nog wel even doen.

Succes en veel uithoudingsvermogen en plezier.

Wil en Gé
  12. Trudy en Clasien:
    Beterschap Bert.
    Laat je er niet onder krijgen. Je kunt het. Je bent een echte doorzetter, dus die beklimmingen kun je ook aan, met hulp van Marja. Jullie zijn topperssss.
    Succes van ons.