Het verhaal van de kip en de haan

7 juni 2014 - Belorado, Spanje

Inmiddels zijn we alweer meer dan zes weken onderweg en het klinkt gek, maar je gaat al een beetje aftellen.
Na een heerlijke rustdag is het weer tijd om Nareja te verlaten. Voor de eerste keer kiezen we tot aan de volgende plaats,St. Domingo de la Calsada, een eigen route en wel via de N120. Clemens Sweerman wil ons wel 30 km om laten fietsen via twee mooie kloosters. De eigen gekozen route is iets gemakkelijker en hebben we meer tijd om de mooie plaats St.Domingo te bekijken. Dit stadje is van oudsher een belangrijke pleisterplaats aan de Camino en dankt zijn ontstaan aan de monnik en bouwheer Sto. Domingo (1019-1109)
Hij bouwde met hulp van velen een indrukwekkende brug met 24 bogen over de Rio Oja en hij zorgde voor vele onderkomens voor de pelgrims.  De stad is ook bekend om een verhaal van een haan en een kip.
Een Duits pelgrimsechtpaar was met hun zoon onderweg naar Santiago . Ze overnachtten in een herberg te Santo Domingo . De herbergier had een hartstochtelijke dochter, die bij het zien van de knappe jongeman op slag verliefd werd . Hoe ze ook liet merken dat haar hart in vuur en vlam stond , de jongeman ging niet op haar avances in . Beledigd en teleurgesteld dat haar gevoelens niet werden beantwoord , veranderde de liefde snel in haat . Om hem te treffen , verstopte ze een zilveren schaal in zijn rugzak.Toen het drietal vertrokken was, schreeuwde ze vanwege de vermeende diefstal moord en brand . De politie achtervolgde het Duitse stel, haalde ze in en controleerde de bagage. De agenten vonden inderdaad de bewuste schaal in de rugzak van de jongeman. Voor de rechter was het een duidelijke zaak en hij veroordeelde hem tot de strop. Het echtpaar reisde diepbedroefd verder. In Santiago baden ze godsvruchtig tot Jacobus voor de zielenrust van hun gehangen zoon. Op de terugreis wilden ze bij de executieplaats nogmaals voor hem bidden. Tot hun verbazing en vreugde ontdekten ze dat hun zoon nog leefde.
Domingo heeft me ondersteund en ervoor gezorgd dat ik in leven bleef , zei de jongeman ( een andere versie vertelt dat het Jacobus was die hem redde). De ouders holden naar de rechter, vertelden van het wonder en vroegen alsnog vrijspraak. De rechter die net aan tafel zat, met voor zich in een pannetje een gebraden kip en haan, geloofde het onwaarschijnlijke verhaal niet en zei: "Uw zoon is net zo dood als deze twee dieren ". Op dat moment kregen de kip en de haan hun veren terug en vlogen de pan uit. Natuurlijk werd de jongen direct vrijgesproken en de herbergiersdochter gestraft. Het kippenhok met levende have werd gebouwd als herinnering aan dit miraculeus gebeuren.

Wij hebben hier de kathedraal bezocht en de toren beklommen met een mooi uitzicht, zelfs de sneeuw leek dichter bij te komen. We komen nog een Italiaans stel tegen, zij zijn als toerist hier. Zij vinden het geweldig dat wij helemaal op de fiets uit Nederland hier zijn en dan ook nog met zo'n been. Ze schudden ons de hand en wensen ons veel geluk op onze verdere tocht.
Na een broodje te hebben gekocht gaat het weer verder. Bij de brug gaan we lunchen met een heerlijke bak koffie.
We pakken onze Clemens route weer op en fietsen via kleine dorpjes de provincie Burgos in. De wind gaat vanaf hier behoorlijk opsteken en over een lange, lange rechte weg naar Belorado is het af en toe behoorlijk af zien.
Rond de klok van drie uur arriveren we in Belorado en vinden hier een heel leuk hotelletje, want een camping is er niet in deze plaats.
Tijdens de siësta drinken wij op een terrasje een lekker biertje en een rosé. Het lijkt wel vakantie.
Belorado is een vriendelijk plaatsje en ligt in de beschutting van een steile rotswand. Ons hotelletje ligt net tussen twee kerken in. De San Pedro kerk en tegen de rotswand staat het 16e eeuwse kerkje Santa Maria.
Vanavond gaan we een pelgrimsmenu eten en laten we ons verrassen wat de maaltijd gaat worden.
Op dit moment cirkelen de ooievaars boven ons hoofd. In deze streek vind je heel veel ooievaars en daarbij hoort natuurlijk veel geklepper.
Morgen is het Pinksteren en dan willen we gaan fietsen naar Burgos, de hoofdstad van het vroegere koninkrijk Castilie.

1. Jopy ten Cate:
    7 juni 2014
    Je komt ze ook overal tegen, de Santiago-gangers. Ook hier in Cromvoirt. Vond het nu heel bijzonder, omdat jullie ook onderweg zijn naar Santiago de Compostella. Dit betrof een wandelpaar, maar dat mag de pret niet drukken.
    Als het aftellen is begonnen, ben je er bijna. Hou vol.
    Groetjes Jopy en Daantje
  2. Peter Krikke:
    8 juni 2014
    Een heel mooi verhaal. Succes verder met fietsen.
    Groetjes Peter,Teun en Ineke Krikke.
  3. Janny meijerink:
    8 juni 2014
    Hallo Marja en Bert,
    Ik vind het zo leuk om jullie te volgen, jullie mogen wat mij betreft nog wel een paar weken blijven fietsen:-)
    Ik kom 1 juli naar Nederland en eind augustus weer terug.
    Lekker bezig met Afrika Reizen http://www.reisnaarafrika.nl
  4. W en C Heetebrij:
    9 juni 2014
    Hoi Bert en Marja,
    Geweldige verhalen en leuk om te lezen.
    Wat gaat de tijd snel, het doel komt al in zicht. Nog veel mooie(fiets) momenten gewenst.
    Hartelijke groet.
  5. Wil en Gé:
    10 juni 2014
    Hallo Bert en Marja,

Na 6 weken praat niemand meer over jullie in de Haghoek.
    Alleen jullie " volgers" natuurlijk wel hoor.We vergeten jullie niet door al die mooie verhalen.
    Pas maar op voor de kip en de haan.Die wonderen maak je hier niet mee hoor.
    Verder veel fietsplezier.

Wil en Gé